Marineschepen.nl
 
   
 

Tests nieuwe Spaanse onderzeeboot in volle gang


Door: Tobias Kappelle
Bericht geplaatst: 23-02-2024 | Laatst aangepast: 23-02-2024


Spanje begint dit jaar met het testen van de onderwatertijd en het testen van de wapensystemen van zijn nieuwe onderzeeboot Isaac Peral, de eerste in een serie van vier onderzeeboten van de S-80 klasse. In de laatste fase van de tests zal er vooral geoefend worden met mijnen en torpedo's. Voordat het zover is staan echter eerst weer volgende tests op het programma.

Isaac Peral
De Isaac Peral tijdens de proefvaart. (Beeld: Navantia)

De klasse van S-80-onderzeeboten zal bestaan uit vier boten, waarvan de Isaac Peral (S-81) de eerste is. Eind 2023 werd deze onderzeeboot bij de Spaanse marine in dienst gesteld en zijn tests in volle gang.



Dat blijkt ook uit de reportage van het Spaanse tv-programma Informativos Telecinco.

De programmamakers kregen een exclusief kijkje aan boord van de onderzeeboot, op zee, tijdens het uitvoeren van tests.

Volgens de Spaanse marine zal deze fase van testen iets meer dan een jaar duren.

Isaac Peral
De centrale van de Isaac Peral in een still uit de reportage. (Beeld: Informativos Telecinco)

S-80
De onderzeeboot beschikt over zes torpedobuizen. In de boegbuiskamer is ruimte voor achttien raketten of torpedo's. In eerste instantie wordt er getest met Harpoon raketten op landdoelen en DM2A4 torpedo's tegen andere onderzeeboten. De onderzeeboot is ook geschikt voor mijnen (van Minea) en Tomahawk-kruisvluchtwapens, maar over die laatste mogelijkheid beschikken de boten nog niet.

Het project van de S-80 klasse is inmiddels al een goede twee decennia oud. Vanwege de economische crisis liep de bouw zo'n tien jaar vertraging op en in 2013 kwamen daar nieuwe problemen bij. De boot bleek 100 ton te zwaar te worden. Ook de kosten van de S-80 klasse vallen naar verluidt 2 miljard euro hoger dan gepland.



Eerste volledig Spaanse onderzeeboot
De S-81 is de eerste volledig in Spanje ontworpen en gebouwde onderzeeboot.
Volgens de Spaanse bouwer Navantia is het een "historische mijlpaal die Spanje in de voorhoede van de maritieme technologie plaatst". Het zou gaan om "de grootste industriële en technologische uitdaging waar de nationale defensie-industrie mee te maken heeft gehad."

Met de bouw van de S-80 klasse voegt Spanje zich bij de landen die onderzeeboten volledig zelf ontwerpen en bouwen. Eerder ontwierp en bouwde Spanje onderzeeboten samen met Frankrijk.

De Isaac Peral is 80,8 meter lang, heeft een diameter van 7,3 meter en een waterverplaatsing van 3.000 ton. Het bereik van de onderzeeboot is 8.500 nautische mijl. Onderwater haalt de Isaac Peral een snelheid van 19 knopen. Qua bemanning is een groep nodig van tussen de 32 en 40 personen om de onderzeeboot te besturen.

De Isaac Peral is een onderzeeboot met loodzuurbatterijen, maar ook met een luchtonafhankelijke aandrijving (AIP). Navantia heeft daar, in samenwerking met een Amerikaans bedrijf, een zogenaamde reformer voor ontwikkeld. Daardoor kan ethanol worden meegenomen waar aan boord waterstof uit wordt gehaald, zodat waterstof niet in een groot aantal cilinders meegevoerd hoeft te worden.

Dankzij deze AIP is het voor de onderzeeboot mogelijk om drie weken achter elkaar onder water te varen met een snelheid van drie knopen. Daarnaast is de focus gelegd op het bouwen van een stille onderzeeboot. Isaac Peral heeft volgens de Spaanse reportage een zeer lage akoestische signatuur en een hoge vorm van automatisering.

Met de Isaac Peral beschikt Spanje nu ook over een expeditionaire onderzeeboot. De onderzeeboten zijn geschikt voor zowel de diepzee als kustgebieden en kunnen ver van huis. De focus van de schepen zal vooral liggen op surveillance, het verzamelen van informatie en het verkennen en afschrikken van vijandige maritieme machten. De S-80 klasse kan daarnaast ingezet worden op het gebied van onderzeebootbestrijding, het aanvallen van oppervlakteschepen, het leggen van mijnen en aanvallen van landdoelen.

Exporteren
Spanje wil het ontwerp van de S-80 klasse graag exporteren. Navantia was in eerste instantie in de race voor de bouw van de nieuwe Nederlandse onderzeeboten, maar het bedrijf viel met de S-80 als eerste af. In 2022 deed Navantia een verzoek om terug te keren in de race, maar zoals inmiddels duidelijk is, zal het Franse Naval Group de nieuwe Nederlandse onderzeeboten voor zijn rekening nemen.

Op dit moment is er vooral contact met India wat betreft het exporteren van de S-80. Ook de Filipijnen en Canada hebben een aanbieding vanuit Spanje ontvangen.

Tobias Auteur: Tobias Kappelle
Tobias werkt sinds augustus 2020 als freelance journalist voor Marineschepen.nl. Daarnaast is hij vooral actief in de sportjournalistiek bij onder andere AD Sportwereld, Eurosport en Hockey.nl. Tobias studeerde Geschiedenis en Bestuurs- en Organisatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht en deed een master Media & Journalistiek aan de Erasmus University Rotterdam.


comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram
Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Bouw Spaanse onderzeeboot vordert

Navantia last eerste S-80 aan elkaar