Marineschepen.nl
 
   
 

Russische marine in de lift

Bookmark and Share
Bericht geplaatst: 24-02-2012

De tijd dat het Westen zich afvroeg of er überhaupt een varend Russisch marineschip was, ligt ver achter ons. Bijna wekelijks zijn er nieuwe berichten over nieuwe Russische marineschepen, van plannen tot concrete acties. De Russische marine zit duidelijk in de lift en bouwt aan meer, moderne marineschepen.

Grote plannen
De Russische premier Vladimir Poetin zei afgelopen maandag al dat hij in 10 jaar tijd de Russische strijdkrachten wil herstellen. Dat lijkt geen loze belofte. Een dag later kondigde de vicepremier Dmitry Rogozin een 30-jaren plan aan om de Russische marine te versterken. Dit plan moet in juni 2012 worden gepresenteerd.

Overigens blijft het niet alleen bij plannen. Er wordt op de Russische werven nu al hard gebouwd aan nieuwe marineschepen, die op korte termijn in dienst zullen komen. Over werk zullen die werven niet te klagen hebben. Voor de komende 10 jaar wil de Russische marine zo'n 100 nieuwe marineschepen laten bouwen. Het gaat dan om fregatten, korvetten en onderzeeboten. Verder in de toekomst wil men ook nucleaire kruisers en nieuwe vliegkampschepen.
Nu er geld is om de schepen verder weg te sturen, loopt het Kremlin tegen de sterk gekrompen vloot aan. Sinds 1990 zijn veel marineschepen uit dienst gesteld en de oorlogsbodems die wel konden blijven, werden verwaarloosd. Als de Russische marine een eskader in de Middellandse Zee wil hebben, moet het van meerdere vloten schepen die kant op sturen. Met enige moeite lukt het dan om 10 schepen bij elkaar te krijgen en daar zitten dan ook vaak sleepboten bij. De Russische marine wil hier snel van af.

Project 20380
Van deze Project 20380 klasse korvetten zijn er onlangs twee afgeleverd.

En snel ook
Op korte termijn is al verandering te verwachten voor de planners. Zo heeft de Severnaya Verf scheepswerf twee Project 20380 korvetten afgeleverd en is de bouw van het fregat Admiral Golovko (Project 22350 klasse) en korvet Gremyashchy (Project 20385) onlangs gestart. Afgelopen dinsdag werd ook bekend dat nog 13 nieuwe schepen besteld zijn bij deze werf in St. Petersburg: zes fregatten, zes korvetten en een ondersteuningsvaartuig. Rusland streeft naar meer schepen van dezelfde klasse, en meer standaardisatie dan in het verleden. Op deze manier hoopt het te voorkomen dat bemanningen moeten worden omgeschoold en logistieke problemen ontstaan doordat wapensystemen verschillen.



De nieuwe fregatten en korvetten zullen de eerste gaten opvullen en zijn straks de werkpaarden van de Russische vloot. Zij kunnen meedoen aan bijvoorbeeld anti-piraterij acties, en andere acties in de kustwateren die horen bij een moderne marine.
Rusland is echter ook op zoek naar grotere schepen: torpedbootjagers. Deze schepen moeten de marine in een wat verdere toekomst versterken, de competitie voor de bouw is net opgestart.

Borei
De Yuri Dolgoruky van de Borei klasse tijdens de proefvaart.

Natuurlijk kan het aan onderzeeboten niet ontbreken. In 2012 worden twee nieuwe onderzeeboten aan de vloot toegevoegd, allebei de eerste van hun klasse die uit 10 boten (per klasse) zal bestaan. Het gaat dan om de uitstekende Yasen klasse en Borei klasse subs. Beide nucleair voortgestuwd, de gigantische 170 meter lange Borei is echter bewapend met ballistische raketten.



Behalve Russische scheepswerven bouwt ook een Franse werf aan de nieuwe Russische vloot. Op 1 februari 2012 werd de kiel gelegd van de Vladivostok, beter bekend als de Russische Mistral klasse. In totaal zal de Russische marine beschikken over vier van deze 199 meter lange helikoptercarriers. Zoals we van de Russen gewend zijn, zijn ze wel van plan om de Mistrals wat te "pimpen" met extra wapens, zo werd vrijdag 24 februari bekend. Moskou wil aan het ontwerp wapens voor zowel verdediging als aanval aan de schepen toevoegen.

Mistral
Van dit Franse schip zullen straks vier Russische versies zijn. De eerste is genaamd Vladivostok.

Natuurlijk is er niet alleen maar goed nieuws. In november 2011 besloot de Russische marine te stoppen met de bouw van diesel-electrische onderzeeboten van (jawel) de Lada klasse; de eerste van de in totaal 8 geplande boten presteerde zo onder de maat dat de marine niet verder wilde. Tja, what's in a name.


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht



Gerelateerde artikelen
Yasen klasse onderzeeboot
Mistral klasse
Vliegkampschip op pad