Het Joint Support Ship (JSS) de Karel Doorman kwam vanochtend om 1000 uur voor het eerst los van de kade in de Vlissingse Sloehaven en ving aan met de proefvaart. Marineschepen.nl werd vanochtend door de projectleider van Damen Schelde Naval Shipbuilding op de hoogte gesteld van het aanstaande vertrek. De Doorman zal niet gelijk zee kiezen, maar eerst ter hoogte van Breskens diverse tests uitvoeren.
De Karel Doorman vanochtend op de Westerschelde aan het begin van de proefvaart. (Foto: Peter Stroo/ Stroo's weblog)
Rond kwart voor negen vanochtend was het JSS gereed voor vertrek. Direct werd begonnen met het weghalen van de valreep en konden de sleepboten aan het werk. Een uur later zat er beweging en was de Doorman onderweg.
Zowel personeel van Damen Schelde Naval Shipbuilding als van de marine is aan boord. (Foto: Peter Stroo/ Stroo's weblog)
Eerder was al bekend dat het grootste schip van de Nederlandse marine op 1 juli voor het eerst Den Helder zou aandoen. Maar het moment van vertrek bleef lang onduidelijk. Het leek er op dat de Doorman gisteren zee zou kiezen, maar de tests waren nog niet afgerond. Dat gebeurde vannacht en werd eindelijk het groene licht gegeven.
Voor zo'n technisch complex geheel gereed is om zelfstandig naar zee te gaan, moet er veel werk worden verricht. Het belangrijkste is nu gedaan en dus kan de Doorman nu voor het eerst de haven van Vlissingen verlaten. Een intensieve periode van testen gaat dan beginnen. Die periode begint overigens niet direct op zee; het JSS gaat vanochtend eerst richting Breskens om te ankeren en de reddingboten te testen. Ook wordt dan de voortstuwing en besturing nogmaals gecontroleerd, waarna het bericht "naar zee" gegeven kan worden.
Pas als de tests met de voortstuwing en besturing ok zijn, kan het JSS de reis zonder sleepboten vervolgen. (Foto: Ron van Maanen/ Warshipsresearch.blogspot.nl)
Volgens de projectleider, die Marineschepen.nl vanochtend sprak, is de Doorman straks goed te zien: "We liggen wel een tijdje aan de overkant. Mensen kunnen ons vanuit Vlissingen kunnen vanaf de boulevard zeker zien liggen op de Westerschelde. En vanuit Breskens helemaal natuurlijk."
Hoe het programma verder verloopt hangt af van de prestaties van het schip. Iedereen die weleens "een schip van de werf heeft gehaald", weet dat je in het begin op niets kunt rekenen. Hoe goed de systemen ook doordacht zijn en hoe zorgvuldig alles in elkaar is gezet, het moet zich allemaal op zee bewijzen. Dan vallen sommige zaken mee en andere juist weer tegen. De vorige Karel Doorman, die begin jaren '90 voor het eerst zee koos, beleefde een moeilijke start. Op zee viel met regelmaat de elektriciteit aan boord uit. De Johan de Witt had ook een moeilijk begin en werd door de directeur van Damen Schelde Naval Shipbuilding zelfs "een kind dat niet het huis uit wilde" genoemd. Met beide schepen kwam het uiteindelijk goed.
De meest recent in dienst gestelde schepen -de OPV's- hadden beduidend minder moeite tijdens de proeftochten en werden razendsnel ingezet.
De Karel Doorman heeft nagenoeg de hele middag op de Westerschelde gelegen. (Foto: Peter Stroo/ Stroo's weblog)
Ook vanaf de Karel Doorman werd gefotografeerd. Hier is het gigantische helidek te zien. (Foto: Mark van der Zijde)